Egyik-másik bátrabb hölgyemény az autósport történelme alatt úgy döntött, ráadásul többször is, hogy kipróbálja magát egy versenyautó volánja mögött, s párszor bizony-bizony borsot törtek az urak orra alá, jelezve hogy: nana, azért mégis csak a világ forog a … körül és nem fordítva!
Maria de Villota és Susie Wolff integetnek egymásnak
Érdemes talán az F1 háza táján körül nézni először a női pilóták között (öt volt összesen), bár a tavaly történt szomorú bár számomra kicsit ellentmondásos baleset Maria de Villota kapcsán némiképp beárnyékolja a történetet. A spanyol hölgy a Marussia csapat tesztpilótája volt, de egy nyári évközi egyenes futású teszten (Duxford Aerodrome) az autójával egy teherautó hátuljának ütközött, s súlyos sérüléseket szenvedett, pedig nem ment gyorsan (viszonylag, persze), állítólag 50-60 km/h közötti sebességgel csorgott. Az arca és feje sérült és sajnos a jobb szemét elvesztette. Kérdés persze, hogy mi történt valójában, de a csapat főnők John Booth szerint az autóval nem volt a probléma…
Ha már a tesztpilótáknál vagyunk, meg kell említeni Susie Wolff-ot, a Mercedeshez igazolt Toto Wolff felesége, aki jelenleg is a Williams csapatnál dolgozik, korábban a DTM-ben versenyzett, főállásban. Hangot adott nemrég annak, hogy komolyabb tervei vannak a karrierjével kapcsolatban, meglátjuk, meddig jut.
Mindenesetre 1992 óta nő pilóta nem nevezett futamra, akkor viszont rögtön az első három versenyre is, Giovanna Amati személyében, egy Brabham BT60B-vel. Viszont kvalifikálni egyikre sem tudott - a Mexicó-i futamon 10 másodperccel volt lassabb a leggyorsabb Nigel Mansell-től –, majd nem sokkal később a csapat lecserélte Damon Hill-re. Később Ferrari meg Porsche kupákban versenyzett, de komolyabb eredmény nem született. Megkerülhetetlen történet vele kapcsolatban azonban, s ezzel talán, ha mással nem is, kimagaslik a többiek közül, hogy az egyébként dekoratív hölgyet, 1978-ban három francia gengszter elrabolta (!), és 75 napig tartották egy fa ketrecben majd, 800 millió líra fejében elengedték; akkoriban ez 933.000 dollárnak felelt meg. Apuka egy gazdag olasz businessman volt, franciák meg rámentek a tutira. De végül is elengedték, a gonosztevőt meg elkapták.
Giovanna Amati balra tekint
1980-ban egyetlen versenyre nevezett a dél afrikai Desiré Wilson a Williams-nél, ahol az angliai futamon 16. lett, de a változó időjárási körülmények között végül a falnak ment, miközben elengedte az első helyezettet. Később az amerikai CART szériában ment, ahol ugyancsak nem sikerült maradandót alkotni, de hát sebaj. Legalább nem rabolták el. Hasonló eredményeket ért el Divina Galica, aki korábban az ’64, ’70 és ’74-es téli olimpiákon sízett az angol csapatban. Később valahogy a motorsportba keveredett, majd miután mindenkit meglepett a tehetségével, 1976-ban egy Surtees TS16-al, 1978-ban egy Hesketh 308E autóval indult volna, de nem tudott kvalifikálni egyik futamra sem. Érdekesség, hogy 2005-ben az egyik autó-szimulátor játékkal foglalkozó céghez, az iRacing.com-hoz ment dolgozni, mint igazgató.
Lella Lombardi egy March 751-ben a Montjuïc Park pályán Spanyolországban
A legtöbbet elért versenyző azonban az olasz Lella Lombardi, aki 17 nagydíjon indult el, s ráadásul 1975-ben 6. lett a spanyol versenyen egy March 751-el, így a nők közül ő érte el a legmagasabb helyezést, igaz csak fél pontot kapott érte a futam rövidsége miatt. 1977-ben a NASCAR-ban is indult pár futamon, Janet Guthrie mellett, akiről még lesz szó. Persze meg kell emlékezni a legelső női F1-es versenyzőről, Maria Teresa de Filippis-ről. Egy Maserati 250F-el indult el 1958-ban 3 futamon is, bár pontot nem szerzett. Pályafutását az 1959-ben hagyta abba, amikor az akkori Behra-Porsche csapat vezetője, Jean Behra halálos balesetet szenvedett a német nagydíj egy betét futamán az AVUS pályán. Az eset eléggé megviselhette, mivel neki kellet volna vezetni aznap a versenyen.
Maria Teresa de Filippis terelgeti a Maserati-t
Megemelem a kalapom ezen hölgyek előtt, mert azokat az autókat elnavigálni, akár "csak" olyan szinten, ahogy ők művelték, kellet mind lelki, mind fizikai jelenlét, talán sokkal több mint manapság, pláne ha Forma1-ről van szó. Na de hogy más szériákban hogyan s miként teljesítenek, arról a következő részben essék szó!
- hapci -
(fotók: rushlane.com;bbc.co.uk;forum-auto.com;nettekeyif.net;espnf1.com)