lclass=
logo class=
beleclass=
logo class=
loclass=
logo class=
logo class=
Accent (1) ALMS (1) Audi (3) Australia (1) BMW (2) bmw múzeum (1) Brabham (1) Bristol Motor Speedway (1) bukócső blog (1) Can Am (1) Carl (1) Carlos Sainz (1) Chandhok (1) Citroen (1) Dale Earnhardt Jr. (1) Dale Ernhardt (1) Danica (1) Danica Patrick (1) Daytona (2) daytona 500 (1) DeltaWing (1) dirt track (1) DTM (2) e-tron quattro (1) Edwards (1) Eldora Speedway (1) első (1) ERC (1) ESPN (1) F1 (3) Facebook (1) feltámadás (1) Ferrari (1) FIA GT (1) Ford (2) Fuji (1) Fukuzawa (1) Fushida (1) Fusion (1) Giovanna Amati (1) Grand-Am (1) Group 7 (1) Hamilton (1) Hiroshi (1) Holden (1) Hyundai (1) i20 (1) indafotó (1) IRC (1) Jamie Whincup (1) Jimmie Johnson (1) Kankkunen (1) Kasey Kahne (1) Kawai (1) Las Vegas (1) Lella Lombardi (1) Le Mans (2) Loeb (1) Lotus (1) Manuel Reuter (1) March (1) Maria de Villota (1) Maria Teresa de Filippis (1) Mark Martin (1) Maserati (1) Matt Kenseth (1) Mazda6 (1) McLaren (2) McRae (1) Melbourne (1) Mercedes-Benz (2) Mercedes-Benz CLR (1) Minoru (1) Moffatt (1) nascar (1) NASCAR (6) NASCAR Camping World Truck (1) Nationwide (1) NHRA (1) Nissan (1) Nogaro (1) Opel Astra V8 Coupé (1) összefoglaló (1) Patrick (1) Peter Dumbreck (1) Peugeot (1) Peugeot 208 T16 (1) Peugeot 905 (1) Philip Island (1) Pikes Peak (1) Porsche (1) Pye (1) Raikönnen (1) random car (1) random circuit (1) Robert Kubica (1) Rolex 24h (1) Rosberg (1) Sachio (1) Sebastien Loeb (2) Sebring (1) Senna (1) speedway (1) Subaru (1) Susie Wolff (1) Suzuka (1) Suzuki SX4 (1) Tony Stewart (1) Toyota 7 (1) Turán Frigyes (1) V8 Supercar (2) V8 Supercars (1) versenynaptár (1) Webber (1) WRC (2) WSCC (1)

2013.03.13. 17:36 Bukócső Blog

Random Car - 80 fok a francia siker kulcsa: Peugeot 905

Miután a rallye „B” csoportot a folyamatos balesetek és szomorú halálesetek után 1986-ban megszüntették, az addig itt már 2 világbajnoki címet (1985,1986) megszerző Peugeot Sport Team-nek Jean Todt vezetésével, ideje volt újabb utakat keresni a következő learatandó babérok felé. A nyertes T16-ost átalakították, a Pikes Peak Hillclimb és Párizs-Dakar versenyeken indultak vele de energiájuk nagyobbik hányadát inkább egy új, „C” csoportos szabályoknak megfelelő prototípus autó tervezésébe fektették. A francia mérnökök fejébe egy 3,5L-es V10-es motor ötlete fogant meg akkoriban, 4 szeleppel hengerenként, s csak hogy különleges legyen, a V alakú hengerek 80 fokos szöget zárt be, igen rendhagyó módon. A kocsi tömege 780 kg, amihez a motor mintegy 670 lóereje társul, ha megpiszkálták biztos többet is tudott, a modell fejlesztésének a vége fele pedig már 715 LE felett volt a teljesítmény.

1412-5.jpgPeugeot 905 LM (1990)

1990-ben mutatták be az első Peugeot 905-t, Magny Cours-ban. Ebben az évben indult el első versenyén a World Sports Car Championship (WSCC) széria az évi utolsó futamán, Jean-Pierre Jabouille és Keke Rosberg korábbi F1-es pilótákkal. A több mint 400 km-es futam 22. körében azonban az üzemanyag pumpa hibája miatt feladta a versenyt.

A következő évben, a tovább fejlesztett autóval már a Le Mans-i futamra is neveztek (az összes többi mellett), amikor is érvénybe lépett a 3.5L-es hengerűrtartalom korlátozás, bár túl kevés ilyen specifikációjú autó lett volna (pl. a Jaguar és a Mercedes-Benz sem tudtak kvalifikálni), így a korábbi szabályok szerinti gépeket is hagyták menni, a 11. rajthelytől kezdve. Mindezek miatt persze annyira nem volt gyors a Peugeot, mint a többiek, de mivel gyári csapatként csak ők indultak el az új szabályok szerint, az 1. és 2. helyről rajtolhattak, annak ellenére, hogy az időmérőn elért eredmény csak a 3. és 8. helyre lett volna elég. A futamon kiestek, a Mazda pedig megnyerte a 787B-vel a Jaguarok előtt. A WSCC bajnok végül a Jaguar lett, a Peugeot pedig második (nyert Suzuka-ban, Mexicó-ban és Magny Cours-ban is).

Peugeot-905-Evo-1-Bis1.jpg Peugeot 905 Evo 1 Bis. (1991)

1992-ben végül beérett a Peugeot „gyümölcse” és a Le Mans-i futam győzelem mellé a WSCC bajnoki címet is elnyerték a Peugeot 905 Evo1.B.-vel, Yanick Dalmas , Derek Warwick és Mark Blundell pilótákkal. Ugyanakkor az öröm nem tartott sokáig: ebben az évben megszűnt 40 évnyi fennállás után a WSCC. Manapság talán már nehezen elképzelhető ilyen, de a csapatok egyszerűen nem jelentek meg a versenyeken az ilyen-olyan szabályváltoztatások miatt, teljesen lecsökkent a résztvevők száma, a gyári csapatok eltűntek. A széria megszűnésével jöttek létre, új szabályok alapján a mai ALMS, ELMS és FIA WEC kategóriák.

905_1005WC001_small.jpgPeugeot 905 Evo 1 B (1992)

A 905-ös fejlesztése azonban a ’93-as szezonra már elkezdődött, a 905 Evo.2 nevet kapta és a széria eltörlése utána soha nem versenyzett. Az orr rész aerodinamikai kialakítása miatt kapta a „Supercopter” becenevet, látszik, mennyire hasonlít egy F1-es autó elejéhez. Még ilyen kis kitámasztó rudacskák is vannak.

409.jpgPeugeot 905 Evo 2 (1993)

A Peugeot innentől kezdve a F1-es programjára koncentrált és átmentette a 3,5 V10-et oda, bár ez a konstrukció ott nem ért el kimagasló eredményeket.

Nekem is van egy, persze csak modell és a szélvédője is repedt, meg tegnap ragasztottam vissza a légbeömlőt, de legalább az enyém.

_DSC0709.png- hapci -

(fotók: ultimatecarpage.com, peugeot.bg, saját)

Szólj hozzá!

Címkék: F1 Le Mans Peugeot 905 WSCC


süti beállítások módosítása