Miután a rallye „B” csoportot a folyamatos balesetek és szomorú halálesetek után 1986-ban megszüntették, az addig itt már 2 világbajnoki címet (1985,1986) megszerző Peugeot Sport Team-nek Jean Todt vezetésével, ideje volt újabb utakat keresni a következő learatandó babérok felé. A nyertes T16-ost átalakították, a Pikes Peak Hillclimb és Párizs-Dakar versenyeken indultak vele de energiájuk nagyobbik hányadát inkább egy új, „C” csoportos szabályoknak megfelelő prototípus autó tervezésébe fektették. A francia mérnökök fejébe egy 3,5L-es V10-es motor ötlete fogant meg akkoriban, 4 szeleppel hengerenként, s csak hogy különleges legyen, a V alakú hengerek 80 fokos szöget zárt be, igen rendhagyó módon. A kocsi tömege 780 kg, amihez a motor mintegy 670 lóereje társul, ha megpiszkálták biztos többet is tudott, a modell fejlesztésének a vége fele pedig már 715 LE felett volt a teljesítmény.
Peugeot 905 LM (1990)
1990-ben mutatták be az első Peugeot 905-t, Magny Cours-ban. Ebben az évben indult el első versenyén a World Sports Car Championship (WSCC) széria az évi utolsó futamán, Jean-Pierre Jabouille és Keke Rosberg korábbi F1-es pilótákkal. A több mint 400 km-es futam 22. körében azonban az üzemanyag pumpa hibája miatt feladta a versenyt.
A következő évben, a tovább fejlesztett autóval már a Le Mans-i futamra is neveztek (az összes többi mellett), amikor is érvénybe lépett a 3.5L-es hengerűrtartalom korlátozás, bár túl kevés ilyen specifikációjú autó lett volna (pl. a Jaguar és a Mercedes-Benz sem tudtak kvalifikálni), így a korábbi szabályok szerinti gépeket is hagyták menni, a 11. rajthelytől kezdve. Mindezek miatt persze annyira nem volt gyors a Peugeot, mint a többiek, de mivel gyári csapatként csak ők indultak el az új szabályok szerint, az 1. és 2. helyről rajtolhattak, annak ellenére, hogy az időmérőn elért eredmény csak a 3. és 8. helyre lett volna elég. A futamon kiestek, a Mazda pedig megnyerte a 787B-vel a Jaguarok előtt. A WSCC bajnok végül a Jaguar lett, a Peugeot pedig második (nyert Suzuka-ban, Mexicó-ban és Magny Cours-ban is).
Peugeot 905 Evo 1 Bis. (1991)
1992-ben végül beérett a Peugeot „gyümölcse” és a Le Mans-i futam győzelem mellé a WSCC bajnoki címet is elnyerték a Peugeot 905 Evo1.B.-vel, Yanick Dalmas , Derek Warwick és Mark Blundell pilótákkal. Ugyanakkor az öröm nem tartott sokáig: ebben az évben megszűnt 40 évnyi fennállás után a WSCC. Manapság talán már nehezen elképzelhető ilyen, de a csapatok egyszerűen nem jelentek meg a versenyeken az ilyen-olyan szabályváltoztatások miatt, teljesen lecsökkent a résztvevők száma, a gyári csapatok eltűntek. A széria megszűnésével jöttek létre, új szabályok alapján a mai ALMS, ELMS és FIA WEC kategóriák.
Peugeot 905 Evo 1 B (1992)
A 905-ös fejlesztése azonban a ’93-as szezonra már elkezdődött, a 905 Evo.2 nevet kapta és a széria eltörlése utána soha nem versenyzett. Az orr rész aerodinamikai kialakítása miatt kapta a „Supercopter” becenevet, látszik, mennyire hasonlít egy F1-es autó elejéhez. Még ilyen kis kitámasztó rudacskák is vannak.
Peugeot 905 Evo 2 (1993)
A Peugeot innentől kezdve a F1-es programjára koncentrált és átmentette a 3,5 V10-et oda, bár ez a konstrukció ott nem ért el kimagasló eredményeket.
Nekem is van egy, persze csak modell és a szélvédője is repedt, meg tegnap ragasztottam vissza a légbeömlőt, de legalább az enyém.
- hapci -
(fotók: ultimatecarpage.com, peugeot.bg, saját)