Az ERC szériáról két ok miatt is muszáj ejtenem néhány szót, még így a szezon kevésbé izzadtságszagú felében. Az egyik, hogy az idei évtől összeolvadt a másik, "WRC kistesó" szériával, az IRC-vel, illetve nemrég kiderült, hogy a 2011-ben az Andorra Rally-n csúnya balesetet szenvedő Robert Kubica itt (is) fog versenyezni a következő versenyen, ami Kanári szigeteken lesz, március 21. és 23. között.
Az ERC 1953 óta létezik, s a WRC 1973-as indulásáig a legkomolyabb szintű rallye eseménynek számított, utána érthető módon csökkent a népszerűsége. Az ehhez hasonló IRC széria viszont csak 2006-ban kezdődött, A és N csoportos autókkal a futamokon. A francia Eurosport cég, ami eddig az IRC-t terelgette, megtarthatta továbbra is a már új, de ugyanazon ERC név alatt futó versenyek szervezési kötelezettségeit. Tavaly az IRC-t Andreas Mikkelsen/Ola Fløene páros nyerte egy Skoda Fabia S2000-el, már másodjára zsinórban (idén pedig a VW Polo WRC-vel nyomul, Ogier és Latvala csapattársaként); az ERC-ben Juho Hänninen/Mikko Markkula kettős nyert, aki egyébként 2011-ben indult az akkor még SWRC kategóriában, az IRC mellett, amit meg is nyert (az IRC-ben 3. lett).
Ha már szóba jött az SWRC, ami amúgy már nincs is, hiszen idén SWRC helyett WRC2, a PWRC helyett pedig WRC3 névvel fémjelezett kategóriák lesznek, a lényeg ugyanaz, csak a név változott. A fentebb említett lengyel úriember tehát a WRC2-ben fogja tekergetni a Citroën DS3 RRC kormányát, legelőször a Rally de Portugal-on, ami hasonló az erősebb változathoz (1,6 turbó – összkerékhajtás), csak picit gyengébb (275 bhp) a szűkítő átmérő miatt, aerodinamikailag lebutított, illetve a féktárcsák átmérője is kisebb, mintegy 5mm-el a WRC-ben használtaktól. A balesetben sérült keze miatt az FIA engedélyezte, hogy kormányváltó fület használhasson, ami egyébként itt tilos, persze ezzel együtt valami szoftveres megoldással növelték pár ezredmásodperccel a váltási időt, hogy fair legyen a többiekkel szemben. Egyébként egy DTM-es Mercit is meghajtott nem is olyan rég (egy-két régebbi WRC mellett), Valenciában. Állítólag jól érezte magát a kocsiban, de az hogy a rallye felé kacsingat, feltételezi, hogy a fizikai kondíciója nem elég jó, hogy forma autóba üljön, nem bírja a terhelést. Remélem, meggyógyul hamarosan, mert jó kezű gyerek, szeretem, ahogy megy meg kár lenne érte úgy általában is (inkább őt nézzem, vagy igazából bárki mást, mint a Vettel-t).
Az ERC-ben lezajlott tehát az első osztrák futam, a Jänner Rallye még januárban, amit a cseh Jan Kopecky nyert, egy légypiszoknyi 5 tizedmásodperces különbséggel a francia Bryan Bouffier előtt, a második forduló (Rally Liepāja-Ventspils) lett pályákon folyt, amit a finn Jari Ketomaa nyert, már nagyobb difivel a második helyezettől.
Majdnem elfelejtettem, pedig fontos, hogy két magyar csapat is elindult eddig mindkét futamon, Turán Frici/Zsíros Gábor kettős a Subaru Imrpeza R4-vel és Lukács Kornél/Mesterházi Márk egy Citroën C2 R2-vel, az első kerekes kupában, ahol most összetettben a 4. helyen állnak. Turánék egyébként az osztrák futamon, az első gyorson eldobták a kocsit, úgyhogy az annyi is volt, a lettországi futamon pedig 11.-ek lettek, az meg annyi lett.
Úgyhogy lehet szurkolni a magyaroknak majd, meg a Kubicának is, meg mindenkinek!
- hapci -
(fotók: eurocarnews.com, f1fanatic.com, getfastly.com,)