Egy hete volt pont, hogy megkezdték a szezon előtti teszteket az ausztrál túraautó széria, a V8 Supercars autói a Sydney-ben fekvő Motorsport Park-ban. Érdemesnek éreztem egy rövid áttekintőt írni a sorozatról még így a versenyek előtt (mivel itthon talán kevéssé ismert széria), ugyanis ez évtől új regulációk léptek életbe, amik érintik az autók specifikációit és a csapatok költségvetését is. Ezzel együtt két új gyártó is érkezik a 2013-as versenyekre, név szerint a Nissan és a Mercedes-Benz, a már megszokott Holdenek (Holden VE Commodore) és Fordok (Ford FG Falcon) mellé.
A széria 1997 óta létezik, kezdetben Shell Australian Touring Car Championship nevet viselte, majd az olajtársaság szponzorát elvesztve kapta a V8 Supercars elnevezést, főleg azért, mert 5L-es V8-as motorok hajtják ezeket a szörnyeket, amik mintegy 635+ lóerőt leadva lazán elforognak 7500 rpm-ig. A „Car of the Future” projekt egy idén bevezetett szabálymódosítás egyveleg, aminek lényege a manapság már megszokottá vált trend az auto- és motorsport körökben: a költségek csökkentése és a források gazdaságosabb felhasználása mind egy csapat, mind az egész széria szintjén. Sokat lehet olvasni erről, leginkább a Formula-1 kapcsán mostanában; abba most nem mennék bele, hogy ez hasznos-e vagy sem a sportnak, majd lesz talán cikk, ami ezzel foglalkozik. (Egyébként egy csapat itt, két autóval, egy évben kb. 10 millió dollárt „ver el”.)
Az említett dolgok mellet új, az autók specifikációját érintő szabálymódosítások is vannak, amik szabályozzák a tank helyzetét az autóban, új tűzoltó rendszert, hátsó felfüggesztést és kormányművet. A 17-inches kerekeket nagyobb, 18-asokra cserélik, a gumigyártó a Dunlop maradt. Érdekesebb jelenség, hogy a Nissan és a Mercedes is megcsinálta a maga kis V8-asát az új szabályok szerint, a Nissan Altima L33 és a Mercedes-Benz E63 AMG személyében, így 4 gyártó autóit lehet majd látni az ausztrál pályákon. Az idényben az első Clipsal 500 Adelaide verseny egy kétfutamos endurance esemény, de rövidebb sprint versenyek is lesznek. (Érdekes, hogy a Bathurst 1000 futamon egy csapat egy autóval indul s a pilóták váltják egymást.) A versenynaptár egyébként itt a blogon megtalálható.
Tavaly és tavalyelőtt is Jamie Whincup lett a bajnok egy Holdennel, akinek így már 4 bajnoki címe van (2008 és 2009-ben is behúzta), de a teszten csak a 7. legjobb időt érte el, ahol egyébként Jason Bright volt a leggyorsabb. Az új Nissan az 5. legjobb időt futotta, míg a legjobb Mercedes csak a 14. lett (Úgy látszik az F1 és DTM mellett ide már nem futja a németeknek, de ne legyen igazam; mondjuk a már évtizedes Holden és Ford tapasztalattal nehéz versenyre kelni.). Whincup új csapattal versenyez idén, a Red Bull Racing Australia színeiben, csapattársa a háromszoros bajnok Craig Lowndes lesz.
A versenyek nagyon jók. Túraautózást (WTCC, BTCC) kedvelők fogják szeretni (ha még nem láttak ilyet), a versenyzés jellege is teljesen ezekhez hasonló, van lökölődés bőven. Dobok is egy videót, ahol meg lehet nézni, milyen jó is ez.
Jól látszik a végén, ahogy rálángol a kipufogó a fűre, milyen érdekes.
- Hapci -
(fotók: www.wikipedia.com,www.speedcafe.com)